Dagens Gnäll
1. Gnäll nummer ett.
Säger bara: ska ni flytta och flyttstädar själva, PASSA ER för Sigtunahem... TRE (3) månader efter överlämnandet dimper det ner en städräkning från firma StädEn... 4½ timmars jobb, 1059 spänn ?!?!?!??! Kan de glömma! Om Sigtunahem inte drar tillbaka räkningen blir det skriftligt bestridande från oss och så Hyresnämnden
Vi lämnade över nycklarna 1 augusti. Då hade jag och mina båda döttrar städat i cirka en vecka, ett rum per dag, och småplock. Vi hade tvättat fönster, väggar, dörrar, dörrkarmar, trösklar, skåp, skåphyllor, lilla toaletten (handfat, vägg, golv, toastol, spegel, spegelskåp), stora badrummet (badkar, handfat, toastol, spegelskåp, golv, klädskåp, hyllor), våttorkat alla golv, tvättat ur kylskåp och frys, avfrostat densamma, skurat ugn och kokplattor, torkat ur alla skåp och hyllor och dörrar, fönsterbrädor, städat balkongen, dammsugit...
Lägenheten var i GOTT bruksskick och klanderfritt enligt vårt menande, och särskilt med tanke på att man inte kan "städa bort" ett antal års normalt slitage; huset ifråga är nog runt 20 år gammalt? Jag anser att det är orimligt att kräva att ugnen är i sprillans-ny-skicket.
På räkningen är det specifikation/anmärkning på kök och badrum.
Jag ringde till konsumentrådgivare och förklarade ovanstående. Det som han fann anmärkningsvärt är att räkningen kom nu, 3 månader efter att vi flyttat, och att enligt räkningen har StädEn städat en månad efter flytten.
Jag frågade ifall det finns allmänna riktlinjer för hur flyttstädningen ska vara, och det finns inget sådant. Om man nu väljer att städa själv, är det gott "allmänt" skick, bra bruksskick som ska vara normen.
Jag tycker det är orättvist och stötande att Sigtunahem har MAGE att skicka en räkning på det här sättet. De har inte tagit kontakt med oss. De har haft full tillgång till lägenheten och har haft möjligheten att inspektera städningen. De borde ha tagit kontakt med oss och klagat om vår städning inte uppfyllde deras "krav", och vi skulle självklart skrubbat mera.
Men nu väljer de att UTAN kontakt med oss, diktatoriskt (!!!!!!!!!!!) ta in firma StädEn. Och jag undrar seriöst vad det är EXAKT som de tillbringat FYRA OCH EN HALV TIMMAR att putsa?
Nora väntar nu på att någon från Sigtunahem ska ringa till henne. Jag väntar på besked när de får höra att vi tänker vägra betala den här räkningen på 1200 kr. Om de inte river räkningen ska vi bestrida den skriftligen, kräva att de ger ett skriftligt svar på bestridandet, och därefter går vi vidare till Hyresnämnden.
Jag anser att Sigtunahem eller StädEn får bevisa för oss graden av smutsighet vi lämnade efter oss, den smutsighet som var så grov att de behövde 4 ½ timmar ytterligare, att iordningsställa lägenheten till nästa hyresgäst.
Guuuuuuuuuuuuuuud så pissed jag är just nu pga den där skiten......
2. Gnäll nummer två.
När och om någon myndighet, företag, inrättning osv har en TELEFONTID, då ska de finnas tillgängliga under den tiden! Om telefontiden är mellan 07.00 och 09.00 ska det finnas en levande människa vid telefonen mellan 07.00 och 09.00. Hemskt gärna mellan 06.59 och 09.01 egentligen...
Och OM man får veta att någon viss person är borta X minuter men ringer upp, då ska den personen vara borta i exakt X minuter och inte X+n minuter. Och har man lovat ringa upp, då ska man ringa upp!
---------------------
Det var väl det jag ville gnälla om... Nja, gnäll och gnäll... Jag vill ha respekt och ingen jävla mygel med fantasiräkningar..... Läste på KO:s sida att om man får räkning på något (= vara eller tjänst) som man INTE har beställt, då ska man INTE betala. Det allra viktigaste är att bestrida skriftligen, och få en skriftlig bekräftelse på att man har bestridit. Och ta kopior på det brevet, och datera. Annars kan motparten dra räkningen vidare till inkasso, och om man då har inga bevis på att man bestridit, ja... då ligger man lite dåligt till....
VÅGA PROTESTERA!!!!!!!!
VÅGA IFRÅGASÄTTA!!!!!!!!!!!!!!!!!
VÅGA BRÅKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men glöm inte att ha skriftligt på allt.... Daterat, kopierat, dokumenterat!!!!!!
VÅGA KRÄVA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vi lämnade över nycklarna 1 augusti. Då hade jag och mina båda döttrar städat i cirka en vecka, ett rum per dag, och småplock. Vi hade tvättat fönster, väggar, dörrar, dörrkarmar, trösklar, skåp, skåphyllor, lilla toaletten (handfat, vägg, golv, toastol, spegel, spegelskåp), stora badrummet (badkar, handfat, toastol, spegelskåp, golv, klädskåp, hyllor), våttorkat alla golv, tvättat ur kylskåp och frys, avfrostat densamma, skurat ugn och kokplattor, torkat ur alla skåp och hyllor och dörrar, fönsterbrädor, städat balkongen, dammsugit...
Lägenheten var i GOTT bruksskick och klanderfritt enligt vårt menande, och särskilt med tanke på att man inte kan "städa bort" ett antal års normalt slitage; huset ifråga är nog runt 20 år gammalt? Jag anser att det är orimligt att kräva att ugnen är i sprillans-ny-skicket.
På räkningen är det specifikation/anmärkning på kök och badrum.
Jag ringde till konsumentrådgivare och förklarade ovanstående. Det som han fann anmärkningsvärt är att räkningen kom nu, 3 månader efter att vi flyttat, och att enligt räkningen har StädEn städat en månad efter flytten.
Jag frågade ifall det finns allmänna riktlinjer för hur flyttstädningen ska vara, och det finns inget sådant. Om man nu väljer att städa själv, är det gott "allmänt" skick, bra bruksskick som ska vara normen.
Jag tycker det är orättvist och stötande att Sigtunahem har MAGE att skicka en räkning på det här sättet. De har inte tagit kontakt med oss. De har haft full tillgång till lägenheten och har haft möjligheten att inspektera städningen. De borde ha tagit kontakt med oss och klagat om vår städning inte uppfyllde deras "krav", och vi skulle självklart skrubbat mera.
Men nu väljer de att UTAN kontakt med oss, diktatoriskt (!!!!!!!!!!!) ta in firma StädEn. Och jag undrar seriöst vad det är EXAKT som de tillbringat FYRA OCH EN HALV TIMMAR att putsa?
Nora väntar nu på att någon från Sigtunahem ska ringa till henne. Jag väntar på besked när de får höra att vi tänker vägra betala den här räkningen på 1200 kr. Om de inte river räkningen ska vi bestrida den skriftligen, kräva att de ger ett skriftligt svar på bestridandet, och därefter går vi vidare till Hyresnämnden.
Jag anser att Sigtunahem eller StädEn får bevisa för oss graden av smutsighet vi lämnade efter oss, den smutsighet som var så grov att de behövde 4 ½ timmar ytterligare, att iordningsställa lägenheten till nästa hyresgäst.
Guuuuuuuuuuuuuuud så pissed jag är just nu pga den där skiten......
2. Gnäll nummer två.
När och om någon myndighet, företag, inrättning osv har en TELEFONTID, då ska de finnas tillgängliga under den tiden! Om telefontiden är mellan 07.00 och 09.00 ska det finnas en levande människa vid telefonen mellan 07.00 och 09.00. Hemskt gärna mellan 06.59 och 09.01 egentligen...
Och OM man får veta att någon viss person är borta X minuter men ringer upp, då ska den personen vara borta i exakt X minuter och inte X+n minuter. Och har man lovat ringa upp, då ska man ringa upp!
---------------------
Det var väl det jag ville gnälla om... Nja, gnäll och gnäll... Jag vill ha respekt och ingen jävla mygel med fantasiräkningar..... Läste på KO:s sida att om man får räkning på något (= vara eller tjänst) som man INTE har beställt, då ska man INTE betala. Det allra viktigaste är att bestrida skriftligen, och få en skriftlig bekräftelse på att man har bestridit. Och ta kopior på det brevet, och datera. Annars kan motparten dra räkningen vidare till inkasso, och om man då har inga bevis på att man bestridit, ja... då ligger man lite dåligt till....
VÅGA PROTESTERA!!!!!!!!
VÅGA IFRÅGASÄTTA!!!!!!!!!!!!!!!!!
VÅGA BRÅKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men glöm inte att ha skriftligt på allt.... Daterat, kopierat, dokumenterat!!!!!!
VÅGA KRÄVA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentarer
Trackback